Impian Divers - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lars Andresen - WaarBenJij.nu Impian Divers - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lars Andresen - WaarBenJij.nu

Impian Divers

Door: larsandresen

Blijf op de hoogte en volg Lars

24 Februari 2012 | Thailand, Koh Tao

Eindelijk was het dan zover, mijn eerste duik op Koh Tao! Nadat ik de vorige dag vroeg was gaan slapen om mijn jetlag te overwinnen, zou de boot om 8 uur vertrekken. Ik besloot om maar wat vroeger te gaan om de eerste dag niet te laat te komen. Om kwart voor 7 stond de wekker en ik ging kwart over 7 de deur uit om een ontbijtje te scoren. Aangezien ik nog niet heel veel zin had in een lekkere curry op de vroege ochtend, besloot ik een ander ontbijtje te halen. Het werd muesli met melk. Niet echt Thais, maar ik moest toch wat eten voor de duik. Om half 8 was ik bij Impian Divers aangekomen en uiteindelijk vertrok de boot om half 9. Ik kan me hier wel redelijk aanpassen, aangezien het in Koh Tao ook meer op het gemakkie gaat en niet zo naar de tijd wordt gekeken.

De duikspullen waren ingepakt en we gingen op weg naar Chumpon. Dit is één van de mooiste plekken op Koh Tao om te duiken en hier bestaat zelfs een (kleine) kans om de walvishaai te spotten. Dit wil en moet ik gewoon een keer meemaken in de drie maanden dat ik hier verblijf! Robert (de eigenaar) vertelde mij dat hij hem in totaal 7 keer heeft gezien. Dan zal ik hem ook vast nog wel zien, dacht ik nog. Daarna vertelde Robert dat hij in totaal meer dan 6000 duiken hier heeft gemaakt. Reken de kans maar uit…

De duik zelf was schitterend en ik heb een paar mooie vissen gezien. Alhoewel ik er stiekem nog op hoopte, kwam ik de walvishaai niet tegen. Wel een pijlstaartrog en een paar andere grotere vissen gespot. Nadat de duik na 40 minuten voorbij was, gingen we naar de volgende locatie White Rock. Dit zijn gelijk één van de mooiste locaties om hier te duiken, dus ik mocht van geluk spreken om die gelijk al op mijn eerste dag te doen. Genieten was het! Het duiken en de eerste indrukken vergden een aardige inspanning en hierna was ik dan ook helemaal kapot. Ik bleef nog op de duikschool om iedereen een beetje te leren kennen en daarna ging ik naar mijn kamer om lekker te slapen.

De volgende dag begon ik al met mijn Advanced course. Gelukkig begonnen we dit keer in de middag met duiken. De eerste duik op het programma was een wrakduik. Het wrak is een oud marineschip en ligt op een diepte van 30 meter. We waren in totaal met drie duikers (de instructrice en nog een andere Nederlander). Om de veranderingen op 30 meter diepte te laten zien, had de duikinstructrice (vanaf nu Mike) verschillende kleuren dopjes meegenomen en (na lang zoeken) een ei. Sommige kleuren waren niet meer zichtbaar in het diepe water. De eidooier van het ei gaat ook op een diepte van 30 meter niet meer kapot en zo kon je er een beetje mee spelen. Nadat Mike het ei had kapot gemaakt, kwam er een grote vis aanzwemmen en weg was de eidooier. Op dat moment wel grappig om te zien. Het wrak zelf zat vol met vis en doordat het zicht niet heel goed was, maakte het de duik wel mysterieus en mooi! Na de wrakduik deden we nog een gewone funduik. Was ook leuk om te doen, maar het wrak is me het meest bijgebleven.

Om mijn Advanced course zo snel mogelijk af te ronden begon ik de dag erop met een drijfvermogen en navigatie test. Deze duik deed ik samen met Robert en het was erg leerzaam om te doen. Na deze duiken moest het dan toch echt gebeuren. Hoe moeilijk het ook is, maar ik kom hier natuurlijk maar voor één ding: mijn stage met een voldoende afsluiten! Ik heb mij er uiteindelijk toe gezet om aan de slag te gaan. Wel s’avonds want in de middag wou ik nog even van het weer genieten en op de duikschool blijven. Na een lekkere avondmaal zat ik er helemaal klaar voor. Computer aan en beginnen. Eerst even facebook checken en daar vroeg Nathalie (werkt ook bij Impian Divers) om wat te gaan drinken bij een bar. Ik als nieuweling kon natuurlijk moeilijk nee zeggen en de goedbedoelde poging was mislukt. De bar zelf stond op het strand en daar stonden 2 mannen achter de bar die non-stop aan het blowen waren en livemuziek maakte. Verder nog wat leuke mensen ontmoet, het was erg gezellig!

Mijn twee duiken per dag hield ik ook de dag erop in stand door een diepte duik van 30 meter en een funduik te maken. Na deze dag hoefde ik alleen nog een nachtduik te maken om mijn Advanced diploma binnen te slepen. Nog voordat ik deze duik heb gemaakt, begon ik al met de Rescue course. Voordat we in de praktijk gingen oefen en moest ik eerst redelijk wat theorie doornemen. Dat was wel even wennen, maar mij hoor je niet klagen! Nadat ik een hele middag nodig heb gehad om de theorie door te nemen, begon de volgende dag het echte werk. Een aantal standaardoefeningen werden geoefend en het was net zoveel plezier maken als oefenen. Een erg leuke cursus. Op de terugweg sprongen drie instructeurs van boord en riepen: PIZZA, PIZZA! Dit was het teken dat ik samen met de 2 andere cursisten deze slachtoffers moest ‘redden’. Dit ging vrij goed, het enige probleem is dat de instructeurs een slachtoffer in paniek naspelen. Dit komt er op neer dat je hoe dan ook verzopen gaat worden… Dit werd me van te voren ook al duidelijk verteld! In totaal moet ik nog 2 andere dagen met de Rescue course bezig en dan mag ik officieel zeggen: Diver, Diver! I’m a rescue diver. May I help you?

Nog dezelfde avond sloot ik mij Advanced Course af met een nachtduik. Wat was dat geweldig om te doen!! We gingen met de schemering de zee op. Eenmaal onder water werd het al snel donker en met onze zaklampen konden we licht maken. De zee ziet er in de nacht totaal anders uit, omdat de vissen actiever worden en gaan jagen. Gelijk in het begin zagen we al een pufferfish (opblaasvis zeg maar) verstopt achter het rif zitten. Vlak daarna kwamen we een echt grote barracuda tegen. Deze barracuda heeft bijna de hele tijd met ons mee gezwommen en was ook nog aan het jagen. Heel mooi om te zien. Ook zagen we weer een mooie stingray die aan het rondzwemmen was. Na deze prachtige duik deden we nog even een biertje als afsluiter in de sportbar en daarna ging ik slapen. Nouja slapen, ik ben nogal uitgedroogd en kwam de nacht daardoor met koorts niet echt lekker door. Vandaag wou ik naar de dokter gaan maar die was dicht. Gelukkig maar, want Robert dacht dat ik aan het infuus moest. Ben net blij dat ik van de injecties af ben voor Thailand…

Ik heb nu toch een begin gemaakt aan mijn stageopdacht en ik hoop dat de komende week even goed door te zetten. Het is moeilijk, maar het moet me lukken! Voor de komende dagen is het vooral even herstellen van de uitdroging en veel water drinken en zout voedsel eten. Dit was weer mijn verslag vanuit het (iets te) zonnige Thailand!



  • 24 Februari 2012 - 11:40

    Anjo:

    Weer mooi verslag Lars!! Wel beetje zwak dat je je kater afschuift op uitdroging!!
    Beterschap!!

  • 24 Februari 2012 - 12:21

    Mario:

    Weer een leuk verslag Lars, ga zo door!!

  • 24 Februari 2012 - 12:43

    Geweldig:

    Hoi Lars, wat een geweldige ervaring moet dit voor jou zijn! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Minder dat je aan het uitdrogen bent! Hoe kan dat als je zolang in het water bent zou je zeggen. Ja, die zon he! Daar ben ik ook wel een beetje jalours op! We kijken weer uit naar je volgende verslag en ondertussen moet jij weer even herstellen en dan weer volop genieten. X uit Zoetermeer. Rob en Anneke

  • 24 Februari 2012 - 16:19

    Jan:

    Mooi verslag Lars. Uit ervaring kan ik je vertellen dat je echt een vorm van drinkdicipline (overdag gewoon water) moet aanhouden. ennneh .... Van alcohol droog je alleen maar meer uit.
    Verder heb je volgens mij een hele zware stage. hmhm
    Geniet er van !

  • 25 Februari 2012 - 13:45

    Jacob E:

    Hoi Lars, een leuk verslag. Wat een belevenis.

    Het moment dat je uitdroogd bij VKW zullen we wel niet meemaken denk ik.................

    Benieuwd naar je volgende verslag. Veel Plz

  • 25 Februari 2012 - 23:20

    Huttah:

    Vet man van dat duiken!

    Wel even je werk gaan doen he!
    Succes ermee!

  • 27 Februari 2012 - 09:38

    Jan En Roelie:

    Lars wat een belevenis dat Duiken

  • 27 Februari 2012 - 21:17

    Gerrie:

    Hé die Lars,

    Mooi dat je het zo goed naar de zin hebt en je schrijft lekker leesbaar voor de vuist weg. Heb je je al aangemeld voor een stuk in Doelgericht en op de Website? Veel plezier!

  • 28 Februari 2012 - 05:13

    Lars Andresen:

    Hey Gerrie,

    Ik wil best wel wat voor Doelgericht schrijven. Ik zal mijn vader binnenkort wel even contacten wat een beetje de bedoeling is... Bedankt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Koh Tao

Lars

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1513
Totaal aantal bezoekers 23679

Voorgaande reizen:

14 Februari 2012 - 03 Juli 2012

Stagelopen bij Impian Divers

17 Februari 2014 - 30 November -0001

Indonesië, Australië en meer?

Landen bezocht: