Impian Divers 2 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lars Andresen - WaarBenJij.nu Impian Divers 2 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lars Andresen - WaarBenJij.nu

Impian Divers 2

Door: larsandresen

Blijf op de hoogte en volg Lars

04 Maart 2012 | Thailand, Koh Tao

De tijd gaat hier veel te snel en voordat ik het weet is er alweer een week voorbij. Weer tijd voor een update dus! De eerste twee dagen na mijn vorige verslag kan ik eigenlijk in één woord beschrijven: saai. Ik had de eerste dag koorts en ik voelde me echt niet goed. De tweede dag voelde ik me gelukkig al stukken beter, maar zo verstandig als ik ben, deed ik het nog even rustig aan. Tot de avond dan, want toen had ik een feest van Nathalie (werkt ook bij Impian). Ik was blij dat ik er even uit kon en ik was om zeven uur al bij de Karma bar. Ik hielp Nathalie met de voorbereidingen voor haar feest en barbecue. Ik was niet de enige die ze gevraagd had, want de bar stond al aardig vol met hulp. Aangezien ik niet echt een keukenprins ben, liet ik het maar bij het knoflook pellen. Vergis je niet, knoflook was er in overvloed! Er was ook een klant van Impian die kok van beroep is in Chili en die bereidde het vlees en de vis voor. Het stukje kip wat ik probeerde was lekker, maar viel jammer genoeg nog niet zo goed. Het bier daarentegen was geen enkel probleem. Een aantal Changs (Thais bier) verder raakte ik aan de praat met een stel. Een Amerikaanse vrouw en een Engelse man. Aardige lui en we nadat we wat gepraat hadden ging de man even ‘een blokje om’ om te ontnuchteren. Hij bleef aardig lang weg en bij terugkomst had hij in een spontane, dronken bui een tatoeage van de naam van zijn vriendin op z’n hand laten zetten. Deed me een beetje denken aan The Hangover… Na de livemuziek en gezellige avond besloten veel door naar een andere bar te gaan. ik zocht lekker mijn bed op want de volgende dag moest ik weer om 8 uur s’ochtends op de boot zitten.

Kwart voor 8 kwam ik keurig op tijd aan in de shop. Het wachten was (zoals gebruikelijk) op de Spanjaarden voordat we konden vertrekken. Deze dag had ik mijn laatste praktijkoefening om mijn Rescue Course af te ronden. De eerste duik was als het ware een normale duik, maar ondertussen konden allemaal dingen fout gaan bij de duikinstructeurs die wij moesten zien op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan kramp, duikbril verliezen, geen lucht meer, enz. Dit ging allemaal erg vlot en was best leuk om te doen. De tweede duik deden we gewoon een funduik. Al vrij snel tijdens deze duik zagen we een grote schilpad. Erg gaaf om te zien!! Na wat andere mooie vissen dwaalde we een beetje af naar een zandvlakte. Hier raakte de twee instructeurs zogenaamd buiten bewust zijn en vanuit hier moest ik een van de bewusteloze instructeurs in veiligheid brengen. Hier komt aardig wat bij kijken, maar gelukkig hebben we het met succes afgerond! De Rescue course is eigenlijk net zo veel gezelligheid als leerzaam. In de middag heb ik nog wat theorie gedaan voor de cursus en daarna was ik gesloopt en ben ik lekker naar mijn kamer gegaan. Ik viel nog in slaap voor het avond eten en werd de volgende dag pas weer wakker.

De volgende dag heb ik zoals gebruikelijk weer gedoken. Ik weet niet meer precies of het in de middag of in de ochtend was maar voor het gemak zeggen we maar de ochtend. Na de lange nacht moest ik er (denk ik) weer vroeg uit voor het duiken. Deze dag stond het trainen van het drijfvermogen op het programma, erg leuk om te doen! Ze hebben hier een heel parcour onderwater neergelegd met kooien, een beeld in de vorm van een octopus en nog veel meer voorwerpen waar je doorheen kan zwemmen. Om een idee te krijgen: we moesten in één van de oefeningen ondersteboven door hoepels heen, dan een salto eromheen maken en dan weer ondersteboven er doorheen. Heel leerzaam en zoals gezegd erg leuk!! De andere duik bestond uit een gewone funduik denk ik.. Deze dag ligt me niet heel vers meer in het geheugen maar waarschijnlijk ben ik s’avonds naar Baby Rasta gegaan. De naam zegt het al, een reggea bar. Het is meer een soort van boomhut dan een bar, maar het ziet er heel gaaf uit. De voorkant bestaat uit een oud busje dat verbouwd is tot een muziekinstallatie met een ijskast voor het koud houden van het bier. Naast de bar woont een local die Nathalie wel kende. Zijn naam was What, wat een beetje een ongemakkelijke situatie gaf toen we ons aan elkaar voorstelden. Hij weet nu wel dat ik Lars heet denk ik… Maar goed, we gingen bij hem op het balkon zitten, waar je nog net zo hard van de muziek kon meegenieten. Hij stak een jointje op en gaf ons wat tips wat we moesten eten en waar. Varkenstong moest ik volgens hem eens proberen, hij laat me nog een goede plek op het vaste land zien zei die. Ben benieuwd…

Afronden van de Rescue Course stond op het programma op woensdag. Na een slaapverwekkende video te hebben gekeken over EHBO, moest ik het in de praktijk uitvoeren. Dit bestond uit mond-op-mond beademing van een pop. Daarna had ik mijn theorie examen met 2 andere: Rasmus uit Denemarken en Bastiaan uit Chili. Na het boek weer goed overgekeken te hebben, begon het examen. Leren is altijd lastig op dit eiland, maar met een klein beetje discipline is het toch gelukt. Voordat het examen begon, vertelde de instructeur: jullie mogen overleggen, ik ga even wat eten halen begin maar alvast.. Nou je begrijpt het al, theorie en de cursus is in the pocket!! Diezelfde middag begon ik gelijk met de Divemaster course. We hadden een driftdive voor de cursus. Dit houdt in dat je een lange duik tegen sterke stroming in moet zwemmen. Er is alleen één probleem: er is bijna geen stroming hier… Na een mooie duik van een uur waren we terug op de boot. Iedereen had nog genoeg lucht en het was geen probleem. De volgende duik heeft één van de Divemaster cursisten geleid. Dit ging eigenlijk veel te snel en op het eind was iemand zelfs out of air waardoor die met z’n buddy mee moest ademen.. Het lijkt me ook best lastig om een duik te leiden en ik ben benieuwd hoe het mij de eerste keer af gaat.. Al met al was het weer een leuke dag. Terug in de shop riep Robert mij even bij zich. Hij vertelde me dat het misschien handig is om even rustig aan te doen met de cursussen en eerst iets voor mijn stage opdracht te doen. Daar had hij misschien wel een punt, dus heb ik een tijdelijke break met de cursussen. Ik kan nog wel gewoon duiken wanneer ik wil, maar ik hoef niks te oefenen of leren. In de avond besloten ik met 3 andere een hapje te gaan eten bij Yang. Goed restaurant en omdat ik een keertje geen zin had in rijst, heb ik een lekker bord vol met spaghetti gegeten. Hierna gingen we naar de Karma bar. Het bier mag je hier zelf uit de koelkast pakken, omdat Yen (de barman) zelf altijd te stoned is om het te doen. Je moet zelf gewoon onthouden hoeveel bier je hebt gedronken en dat reken je aan het eind van de avond af. Ondanks dat ik Yen alleen maar stoned ken, heb ik hem wel een paar keer livemuziek horen maken. Dat kan die als geen ander! Heerlijke muziek om naar te luisteren aan de bar op het strand!

Een hele dag aan de opdracht werken, wat is dat moeilijk op deze stage! Maar de dag erop ben ik een aardig stuk opgeschoten met de stage opdracht. Tenminste, het plan van aanpak had ik bijna af gemaakt. Wel een schouderklopje waard vond ik zelf! Na deze productieve dag gingen we bij BAMBAM eten. Hier kan ik het cultuurverschil misschien wel het beste uitleggen. Voordat je naar binnen loopt doe je je slippers uit. Iedereen loopt dus op blote voeten. Vervolgens pak je zelf weer je drinken en krijg je de kaart. Nadat de bestelling is opgenomen, is het gerecht van de één na 5 minuten al klaar en van de ander na 20 minuten. Wanneer het eten klaar is, zetten ze het naast een hondje die ook op de bar ligt. Een meisje van 13 jaar (schat ik) brengt je eten en als het voor je staat begin je met eten. Je hoeft niet op de andere te wachten, want dat kan nog wel even duren… Na afloop betaal je ongeveer 3 euro voor een heerlijke maaltijd en het drinken.

Ik had behoorlijk veel zin om de volgende dag naar Sail Rock te gaan. Sail Rock is een plek waar Impian misschien 1 keer in de 3 à 4 maanden komt. De verwachtingen waren dus behoorlijk hoog en na een reis van 2 uur kwamen we om 10 uur/half 11 op de plek van bestemming aan. Na het opzetten van de duikspullen gingen we het water in. Jammer genoeg was het zicht niet zo goed. Ook heeft maar een klein deel van de groep een supergrote moreen gezien. Wij konden hem jammer genoeg niet vinden… Toch was het een mooie en gezellige dag en een leuke duik! Na deze dag besloten Rasmus, Audrey, Nathalie en ik om weer naar Baby Rasta te gaan voor livemuziek. Yen van de karma bar speelde hier en nog een paar andere muzikanten. Leuke muziek, relaxte sfeer en bier, ik vermaakte me prima!

Vandaag ben ik weer bezig geweest voor mijn opdracht en het plan van aanpak is af. Daarna nog even lekker gegeten in een ander restaurant, maar dit keer heb ik besloten om niet meer naar de bar te gaan. Weer even bijslapen want morgen staat er weer een duik op het programma. Als jullie nog niet afgehaakt zijn door het lange verhaal, dit was het voor deze week!

  • 04 Maart 2012 - 08:10

    Armando:

    Goed bezig jongen, klinkt allemaal super tof!!

  • 04 Maart 2012 - 09:13

    Lammy:

    Heey Lars,

    Super leuk om weer een verslag van jou te lezen,en volgens mij vermaak jij je prima daar.
    Geniet er van !!!

  • 04 Maart 2012 - 11:59

    Niels:

    Ik wist wel dat je een harde werker bent ! Hoop dat je ook nog wat tijd overhoudt om je te vermaken.....

  • 05 Maart 2012 - 13:05

    Hennie:

    Hoi Lars, Je hebt echt schrijftalent; leuk om al je belevenissen te volgen. Geniet en blijf schrijven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Koh Tao

Lars

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 23653

Voorgaande reizen:

14 Februari 2012 - 03 Juli 2012

Stagelopen bij Impian Divers

17 Februari 2014 - 30 November -0001

Indonesië, Australië en meer?

Landen bezocht: