Singapore en Vietnam - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lars Andresen - WaarBenJij.nu Singapore en Vietnam - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lars Andresen - WaarBenJij.nu

Singapore en Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Lars

10 Mei 2014 | Australië, Melbourne

Het is alweer meer dan een maand geleden dat we ons hoog(s)tepunt bereikten op de top van de Gunung Rinjani (3726 meter!) op Lombok. Inmiddels zitten onze laatste dagen in Vietnam en Maleisië er alweer op, hebben we weer super veel beleefd en zal ik (Harold) jullie proberen te vermaken met een verhaaltje over onze avonturen

Vanaf Kuta Lombok (begin april) kwam onze reis in een echte stroomversnelling. We kregen bericht van onze vriend Erikjan dat hij ons heel erg miste en ons daarom graag wilde opzoeken in Azië. Hij vroeg waar wij rond 18 april zouden zitten. Plannen hadden we nog niet en we beseften ineens dat als we wat wilden afspreken we dit snel moesten plannen. Na wat research besloten we om na een korte citytrip in Singapore naar Vietnam te gaan, waar we later in Hanoi zouden afspreken met Erikjan.

Nadat we onze strakke planning rond hadden, hadden we nog één dag over in Kuta Lombok. Deze dag hebben we een scooter gehuurd en hebben we wat rond gereden en zijn we naar een mooie baai gegaan. De volgende dag moesten we weer terug naar Bali omdat we die dag erna van Denpasar naar Singapore zouden vliegen. Eenmaal aangekomen in Singapore hebben we een ticket gekocht voor onbeperkt openbaar vervoer voor twee dagen. Na een korte powernap besloten we om gelijk op pad te gaan naar onder andere “Little India” en het stadscentrum. We genoten onze eerste avond in Singapore van het geweldige uitzicht op de skyline, een biertje, en livemuziek vanaf Marina Bay. De volgende en tevens laatste dag in Singapore hebben we “Chinatown” bezocht en zijn we naar het Sands Skypark geweest. Geweldige ervaring om vanaf grote hoogte over de stad te kijken. ‘s Avonds besloten we om alvast naar het vliegveld te gaan omdat we ’s ochtends al heel vroeg onze vlucht hadden naar Ho Chi Minh City. Na heerlijk te hebben geslapen in de stoelen van de Burger King werden we vier uur later wakker van onze wekker omdat we moesten inchecken. Na een snel ontbijtje bij, jawel, de Burger King vervolgden we onze reis naar Vietnam.

In Ho Chi Minh City (Saigon) vonden we al snel een prima guesthouse voor 10 dollar per nacht. De dagen in Saigon hebben we vooral besteed met het bijkomen van onze reis, praktische zaken zoals naar de kapper en het kijken van Breaking Bad. Daarnaast uiteraard ook nog wat sightseeing in de stad en zijn we naar het oorlogsmuseum geweest. Het museum over de Vietnamoorlog was erg indrukwekkend. Het was interessant om op deze manier kennis op te doen van de jarenlange oorlog tussen de procommunistische partijen (Noord-Vietnam) en de anticommunistische partijen (Zuid-Vietnam) waarin de Amerikanen een belangrijke maar vooral ook negatieve rol in hebben gespeeld.

Onze reis vervolgden we met de nachtbus naar Nha Trang, een plaats aan de kust die naar onze mening te toeristisch was en waar teveel Russen zaten. In Nha Trang, waar de menukaarten overal een Russische vertaling hebben, hadden we niet het gevoel dat we in het echte Vietnam zaten. Overigens wel een goede plaats om te kitesurfen en van de zon te genieten op het strand. Onze volgende bestemming was Hoi An, een plaatsje iets verder naar het Noorden aan de kust. Hier hebben we een fiets gehuurd om de stad te verkennen. Bij toeval kwamen we bij een voetbalveld waar net een wedstrijd begon tussen twee lokale teams. Erg grappig om Aziaten te zien voetballen, erg wild en zeer fanatiek. In Hoi An besloten we om een motor tour te boeken naar Hue. Met backpack en al op de motor langs mooie plekken leek ons wel wat. Echter op de morgen dat we vroeg zouden vertrekken was het een redelijke domper omdat de tourguides nauwelijks Engels spraken en gewoon twee locals bleken te zijn. Na deze kleine tegenvaller zijn we toch maar op pad gegaan. We kwamen langs mooie plekken zoals the Marble Mountains, het plaatsje Da Nang en kwamen we bij toeval nog langs een lokaal marktje. Uiteindelijk kwamen we aan het einde van de dag moe maar voldaan aan in Hue. Hier hebben we wederom weer een fietsje gehuurd voor een dag om het stadje te verkennen.
Vanaf Hue moesten we snel weer verder naar Hanoi waar Erik-jan de 18e zou aankomen. En dus pakte we met ons open bus ticket het laatste stuk ook weer met de nachtbus. Eenmaal in Hanoi zochten Lars en ik een guesthouse voor drie personen. Niet veel later toen we terug kwamen van ons ontbijt had Erikjan ons al gevonden. Vooral Lars was Erikjan erg dankbaar voor de stroopwafels die hij mee had genomen vanuit Nederland, deze waren dan ook snel op. De dag erna namen we ’s avonds alweer de nachtbus richting Sapa. Sapa is een plaatsje in Noord-Vietnam, het ligt op 1500 meter hoogte en op ongeveer 30 km afstand vanaf de Chinese grens. In Sapa hebben we twee dagen scooters gehuurd om hier de omgeving te verkennen. Super mooie omgeving en erg mooie wegen om te rijden met de scooter. De tweede dag op de scooter ontmoetten we onderweg drie lokale dames die graag bij ons achterop wilden. We brachten ze thuis en daarna maakten ze eten voor ons klaar waaronder rijst, soep en rijstwijn. Na het eten wilden de dames dat we iets van hun handgemaakte tassen en sjaaltjes kochten. Dit zagen wij niet echt zitten en gaven hun een bijdrage voor het eten. Dit was ook alweer onze laatste dag in Sapa, ’s avonds pakten we de nachtbus richting Halong Bay. Nadat we ’s ochtends aankwamen in Halong besloten we om een boot tour te doen door Halong Bay en daarna naar het eilandje Cat Ba te gaan. Halong Bay was een erg mooi gebied waar vele rotsformaties uit de zee steken. Cat Ba bleek een erg relax eilandje te zijn waar je goed en goedkoop kon verblijven en eten. Hier hebben we ook weer voor een dag een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Onderweg zijn we naar een grot geweest die de inwoners van Cat Ba tijdens de Vietnamoorlog gebruikten als ziekenhuis. De dag erna hebben we kajaks gehuurd. We zijn naar Monkey Island gegaan waar we tot onze verbazing geen enkele aap hebben gezien. Ondanks dat de zee zeer onrustig was kwamen we droog en al aan. Tijdens de terugweg hielden we het iets minder droog en moesten Erikjan en ik een aantal keer onze kajaks leegscheppen met water. Al met al was het een geslaagde trip en keerden we moe maar voldaan terug naar ons hotel. De laatste avond met Erikjan sloten we af met een paar biertjes in een gezellig barretje in Cat Ba. We ontmoetten veel medereizigers die we soms al eerder hadden gesproken. De dagen in Vietnam zijn voorbij gevlogen. Inmiddels hebben we Azië achter ons gelaten. Erikjan is terug in Nederland, Lars is druk op zoek naar werk in Brisbane en zit ik in de prachtige stad Melbourne.

Cheers!

• 10 Mei 2014 - 08:59

Heleen Andresen:

Een superverhaal van jullie. Geweldig hoe jullie dit mogen ervaren. Geniet ervan en veel succes met jullie verdere plannen.

• 10 Mei 2014 - 10:19

Jan Meijering:

Nog geen 3 maanden op pad en al zo veel beleefd. Klinkt als een geweldig avontuur. Veel plezier verder. Blijf gezond !

• 11 Mei 2014 - 11:45

Gea Bloksma:

Op een druilige zondag ochtend in mei in Nederland en dan even lezen wat jullie allemaal gezien hebben gedaan hebben en nog gaan doen, heerlijk omdat allemaal te lezen
    Ben benieuwd naar jullie verder avonturen en belevenissen
    Groeten van Gea