Het begin - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Lars Andresen - WaarBenJij.nu Het begin - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Lars Andresen - WaarBenJij.nu

Het begin

Blijf op de hoogte en volg Lars

22 Februari 2014 | Indonesië, Bogor

Daar zitten we dan. Schuilend onder het afdakje van ons guesthouse voor de regen. Bogor wordt blijkbaar niet voor niets de regenstad genoemd. Vanaf hier zal ik (Lars) het eerste verhaaltje typen van onze reis. De verslagen zullen Harold en ik afwisselen op deze site. De reis begon allemaal op 17 februari toen we met onze families op Schiphol stonden. We waren ruim op tijd aanwezig, zodat op het gemak nog een kopje koffie en wat te eten besteld kon worden. Het inchecken wilden we ook ruim van te voren doen om een wijziging in onze vlucht aan te geven. De vlucht ging eigenlijk naar Bali met Abu Dhabi en Jakarta als overstap. Vrij snel na het boeken, en na iets meer verdiepen, leek het ons toch handiger om bij Jakarta uit te stappen. Dit konden we echter alleen op de dag van vertrek proberen te regelen. Het ging natuurlijk niet zo makkelijk als wij erover dachten. Bij de incheckbalie kregen we al de vraag wat ons plan was aangezien we geen vlucht uit Indonesië hadden. Ons antwoord dat we geen plan hebben en waarschijnlijk richting Bali gaan reizen hielp daar niet aan mee. Het kwam erop neer dat we een bewijs moeten hebben dat we het land uitgaan om aan een visum te komen. Met nog een anderhalf uur op de klok zat er maar één optie op. Snel het goedkoopste vliegticket boeken van Indonesië naar een omliggend land. Kuala Lumpur is het geworden. Ook slaagde we erin om de bestemming om te boeken naar Jakarta. Eindelijk kon dan afscheid genomen worden van de familie en de reis ging vanaf hier dan echt beginnen!

De vlucht was lang, maar goed te doen. Het vliegtuig zat niet vol en er was genoeg ruimte voor de benen. Bij aankomst was er nog een klein probleempje bij de visumaanvraag omdat we geen verblijfplaats hadden ingevuld. Dit moesten we eerst regelen. Met een verzonnen hotel en bij een andere balie was dit gelukkig al snel opgelost. Na het ophalen van de bagage leek het ons handig om een hotel te boeken via internet voordat we naar buiten stapten met alle taxi’s en drukte. We kozen de eerste 2 nachten voor een goed hotel om bij te komen van de vlucht en ik moest nog een beetje uitzieken. Eenmaal aangekomen bij het hotel hadden we besloten om een kleine verkenning te doen. De eerste indrukken van Jakarta zijn als volgt: Chaos, stank, slecht Engels en veel armoede. De chaos valt op bij het oversteken in het verkeer: ogen dicht en op goed geluk is de beste tactiek. Gelukkig was ons ook al meerdere malen getipt, zelfs door de locals, om zo snel mogelijk Jakarta te verlaten. Voordat we Jakarta uit gingen hebben we toch nog wat hoogtepunten van de stad meegepakt. Het Monas monument is een groot monument dat staat voor de onafhankelijkheid van de Indonesië. Je kon ook naar binnen waar de hele geschiedenis van Indonesië werd beschreven, erg interessant! Vervolgens zijn we nog naar China town geweest. De kleine straatjes en drukte vielen op. We kwamen al snel bij een klein tentje waar we een hapje gingen eten. Hier viel al op dat wij ook een attractie zijn. We werden gevraagd om uitgebreid op de foto te gaan met een aantal locals. Dit zou niet de laatste keer zijn tijdens onze reis. ’s Avonds hebben we een bezoek gebracht aan de skybar van Menara BCA. Vanaf het hoge gebouw is er een prachtig uitzicht over Jakarta. Met een aantal Corona’s hebben we de laatste avond in Jakarta afgesloten.

Next stop: Bogor. Met de trein zijn we naar het volgende stadje gegaan. Bogor ligt op 1 uur van Jakarta. De mensen zijn erg behulpzaam tijdens het reizen. De juiste trein en halte werden ons dan ook netjes aangewezen. In de trein werd het soms wat krap, maar verder is het allemaal goed geregeld. Bij aankomst in Bogor hoopten we snel een guesthouse te vinden. Ook deze keer hadden we van te voren niks uitgezocht en hadden we geen idee waar we heen moesten. In onze beleving hadden we dat de vorige reis ook nooit gedaan en toen ging het wel goed. Het verschil tijdens deze reis kregen we toen pas door. De vorige reis waren we omringd door andere backpackers die ons tips gaven waar we konden verblijven. Tot op de dag van vandaag zijn we hier nog niet één andere backpacker tegen gekomen. Dat heeft echter ook voordelen doordat je sneller in contact komt met de locals. We hebben wel het voornemen om in ieder geval een naam van een guesthouse op te schrijven als we op een nieuwe plek aankomen. Een beetje planning kan geen kwaad ;) Enfin, na lang lopen hebben we hier in Bogor toch een prima guesthouse weten te vinden. Ondertussen was het alweer etenstijd. Het eten hebben we op straat gescoord en vervolgens zagen we een plek om te poolen en hier hebben we de avond verder doorgebracht. Op de terugweg begon het hard te regenen wat in Bogor niet vreemd is. 300 dagen in het jaar regent het hier. Meestal gebeurt dit tegen de avond. Tijdens deze harde regenbui liepen we langs een marktje. De kraampjes waren al dicht, maar niet achtergelaten. Het kraampje wordt ook als slaapplek gebruikt door de verkoper. Zo ook het kraampje waar wij gingen schuilen. Hier sliep iemand op een houten plank en een ander was nog bezig met opruimen. De man die nog wakker was kon geen Engels maar was bijzonder vriendelijk. Zo kregen we een kop thee aangeboden en hij lachte vriendelijk. Ondanks dat de communicatie moeilijk verliep, was het wel gezellig! We dronken de thee op en zetten de kopjes terug naast de grote kakkerlak op het krat en bedankte de man vriendelijk. Wat een aardige mensen! Ze hebben zelf bijna niks, maar zijn erg gastvrij.

In Bogor zijn de botanische tuinen de toeristische trekpleister. Ook wij hebben hier een bezoek aan gebracht. Het is een mooie natuur met exotische plantsoorten, middenin de stad. Verschillende bezienswaardigheden waren te vinden in deze tuinen, zoals: een mooi paleis, musea en historische monumenten. Deze mooie natuur is een verademing bij de rest van de stad. Het stikt hier van het zwerfafval en (vooral in Jakarta) stinkt het in delen met het open rioolsysteem.

Tijdens het ontbijt ontmoetten we nog een local die ons een aantal nieuwe kaarttrucjes leerden. Opeens wees hij ons een kleine krokodil aan bij de rivier. Leuk om te zien ondanks dat het van een afstandje was. De 24e vertrekken we waarschijnlijk richting Bandung. Dit is een ook een grote stad. Daarom blijven we daar waarschijnlijk niet te lang en gaan we snel door naar Pangadaran om langs het natuurgebied de “Green Canyon” te gaan. Plannen kunnen echter snel wijzigen…

• 22 Februari 2014 - 11:48

Anneke:

Hoi Lars,
    Leuk verslag met een spannend begin van een mooie reis!
    We blijven je volgen. Hoop ook snel mooie foto's te zien.
    X van ons!

• 22 Februari 2014 - 12:07

Stanzi:

Super dat je weer reist Lars! Ik vond Jakarta maar niks, behalve dan de dingen die jij ook beschreven hebt (het monument enzo). Have fun!

• 22 Februari 2014 - 13:20

Annie Rea:

Geweldig om dit te lezen blijf jullie volgen zo te lezen hebben jullie al het nodige gezien veel super en tot hoe volgende verslag

• 22 Februari 2014 - 15:10

Niels:

Hi Lars,

Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen. Vergeet niet in de buurt van Bandung op een theeplantage te overnachten. Jouw oma is daar in de buurt geboren en opgegroeid, schitterende natuur en de moeite waard om 1 of 2 nachten te verblijven, zie je meteen hoe thee verbouwt en verwerkt wordt.

groet/Niels

p.s. vergeet je vader niet elke avond een foto te sturen van het eten.......zit hij lekker aan de brocoli !

• 22 Februari 2014 - 15:59

Lammy:

Hoi Lars,

Super leuk,om weer mee te kunnen genieten van jullie avontuur !!!
    geniet er van,

groet Lammy

• 22 Februari 2014 - 16:12

Bert Kranenburg :

Leuk te lezen mannen, ik ga jullie volgen.

• 22 Februari 2014 - 22:14

Henk:

zo krijgen de thuisblijvers ook een goede indruk van jullie rondreizen. doorblijven gaan met dit blog mannen!

• 23 Februari 2014 - 19:04

Gea Bloksma:

Hoi Harold en Lars,
    Geniet van jullie reis en leuk om te lezen hoe jullie aan het reizen zijn en wat de plannen gaan worden.
    Ik blijf jullie graag volgen en gaan wij door met werken en leuke dingen doen hier in Nederland.

• 02 Maart 2014 - 13:42

Rhiannon:

Harold, wat een super verhaal! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van jullie reis! Veel plezier!